,,Titkos” alagút Nagymaros és Visegrád között


 

Nagymaros – Bár a helyiek sem tudják, de Nagymarosnál
  bármikor átsétálhatunk a Duna alatt. A bős-nagymarosi vízierőmű
  melléktermékeként ugyanis 1995-ben építettek Visegrád és Nagymaros közé egy
  alagutat. Először egy utat akartak hosszában a folyó alatt, de a végén csak
  erre futotta.

alagut

A közműveknek épített átjárót kizárólag az üzemeltető és a
  karbantartó cég szakemberei használhatják. Ők minden negyedik órában, a hajók
  és halak alatt néhány méterre végzik el az ellenőrzéseket.
  A közműalagút pontosan ott fut ma, ahová a
  nagymarosi duzzasztómű nyomvonalát tervezték.

Pontosan az 1696.
   folyamkilométernél nyíló lejáratot kék fedőlapok jelzik. 1992-1993-ban, miután nyilvánvalóvá vált, hogy nem épül meg a bősi erőmű magyar párja, a tervezők
  jónak látták, ha valamilyen módon mégis létrejön a két part összeköttetése. A
  Mélyépterv  Zrt. által megépített létesítményben már 1995-ben próbaüzemet tarthattak. Nem csupán kábelek és vezetékek futnak benne, kapcsolódik hozzá egy meder alatti vízbázis is, mely ha működne, napi 3000 köbméter friss
  ivóvizet pumpálhatna be a rendszerbe. Egy dréncsövet kell elképzelni, mely az
  alagút fölött fut a 4 méternyi vastag sóder és kavicságyban. Perforált
  lyukakon áramlana be a szűrt Duna víz a rendszerbe, melynek jelenleg csupán
 üres csövei léteznek.
  Rövid lépcsőzés után egy fogadóhelységbe értünk,
  ahol a vezetékek kapcsolótáblái, elosztói és csapjai között kis kiállítás is helyet kapott.
 

012

A közműalagút 550 méteres hossza zsilipajtókkal van
  szakaszokra bontva. Tűz esetén például nem az egész rendszer károsodik, hanem
  valamelyest lokalizálni lehet a kárt.

 

 Komolyabb vízbetörést ezek az ajtók nem
  bírnának ki. A létesítmény bejárata is a mértékadó árvízszint fölött helyezkedik el. (Bővebbet a Leleplező Őszi számában tudnatnak meg róla)

Advertisements